donderdag 3 mei 2012

Kabeljauw & Pyjama's

Ochtendkind

Het is nog vroeg, rond half zes en ik ben klaarwakker. Het water roept. Dat hoor ik zo goed omdat er nog geen enkel ander geluid is. Het huis is in diepe rust. Het water blijft roepen en haalt me uit bed.  Als ik naar buiten loop zie ik de roeiboot op de kant liggen; de roeiboot die voornamelijk gebruikt wordt om te vissen. Het huis ligt aan de rotsachtige fjordenkust, niet ver van BodøHet is de zomer van 1970 en we zijn op bezoek bij bestemor. Omdat zij klein behuisd is hadden mijn ouders besloten een hytte te huren, op korte afstand van de stad.


Ze bijten toch wel

Ik maak mijn zusje en broertje wakker en zeg ze mee te komen. Slaapdronken volgen ze me naar de boot. Zonder te praten duwen we de boot het water in, de vissnoeren liggen op de bodem. Langzaam roeien we de fjord op, steeds kleiner wordt het huis. Behalve daar waar ik roei is het water rimpelloos en verstild. Eenmaal ver genoeg van de kust rollen we de snoeren uit. De enige vistechniek die we machtig zijn is die van het uitgooien van het snoer met de grote blinker om deze vervolgens met regelmatige halen door het water te trekken. Oud brood fungeert als aas en voldoet prima want 'eenmaal in een school beland bijten ze toch wel' is een uitspraak die ik heb opgepikt toen we in 1966 logeerden bij de familie Vee die met motorboot Bamse in de buurt van Bergen de fjorden onveilig maakte. 



Kabeljauw is zwaar, zeker hangend aan een snoer en vechtend uit alle macht. Omdat mijn zusje en broertje ze niet binnen kunnen halen, ben ik het die de vissen met veel pijn en moeite de boot in trekt en ze ontdoet van de wrede haak. Als m'n ouders enige tijd later druk zwaaiend en roepend aan de waterkant staan, begrijp ik dat het tijd is om terug te roeien. Een klein half uur later worden wij - drie pyjamakinderen in een boot vol kabeljauw - begroet met een explosieve mix van boosheid en bewondering. 


Trots op m'n kabeljauw

Velbekommen!

's Avonds is het feest op de grote warme rots voor het huis. Bestemor en de rest van de familie is uitgenodigd om te komen eten en terwijl de muggen zich tegoed doen aan het gezelschap en met name aan mijn onbedekte benen, ligt er een prachtige grote kabeljauw te sissen op de grill


EVH
Mei 2012


Meer Scandinavië is te vinden op www.nordicmoods.nl  en via info@nordicmoods.nl of
06 229 839 55.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten